Dota 2مقالات آموزشی

معرفی رول‌های دوتا2 Offlane

در ادامه سری معرفی رول‌های دوتا2 Offlane بیشترین تغییرات را در تاریخ دوتا به خود دیده است بطوریکه هر پچ با یک سری تغییرات، شرایط را برای هیروهای جدید فراهم میکند تا در این رول حضور پیدا کنند و خودی نشان دهند. امروز قصد داریم تحولات و شرایط فعلی این رول را بررسی کنیم.

لین سخت (Hard Lane)
در زمانی نسبتا دور شرایط به طور 3-1-1 باب بود بطوریکه کری تیم با دو ساپورت محافظت و تیمار می‎شد در لین دیگه، لین مید، نبردی تک به تک در جریان بود و اما در لین افلین، افلینر برخلاف تمام احتمالات علیه خود و برتری های طرف مقابل، برای بقای خود تلاش میکرد. این لین، لین سخت و گاهی لین مرگ گفته می‌شد. این لین با هیروهایی با توانایی فارم از راه دور، تحرک (mobility) بالا و یا صرفا بسیار تانک بازی می‌شد و هیروهایی که توسط افلینرها انتخاب می‌شد شامل بعضی ازاین خصوصیات و یا حداقل توانایی فارم در جنگل می‌شدند.
در ان زمان بازی کردن به عنوان یک افلینر موفق کاری بسیار سخت و طاقت فرسا بود که با مسئولیت های زیاد اما با امکانات و اختیارات کم همراه بود. در سمتی دیگر، این قضیه پلیرهای افسانه‌ای مانند Fnatic.iceiceice ،Universe و یا AdmiralBulldog تیم Alliance را به عرصه حرفه ای معرفی کرد.
هرچند این رول طی سالیان دراز دست خوش تغییراتی شد اما در مسابقات حرفه ای همچنان هم شاهد روش های قدیمی‌تر هستیم اما در شرایطی فی‌البداهه و از قبل هماهنگی نشده.

لین فشار
نمیتوان به صراحت گفت که لین هایی با دو هیرو به صورت کامل نرمال و جاافتاده است اما زمانی نزدیک The International سال 2017 بود که تیم ها به این نتیجه رسیدند که با تقسیم کردن منابع و اشتراک لین ها بین Core های خود میتوانند نتایج بهتری کسب کنند اما در وهله اول باید لین افلین به ثباتی نسبی برسد. در اینجا بود که اصطلاح لین فشار به وجود امد و ایده ساپورت پوزیشن 4 به کلی متولد شد. دو هیروی با برتری نسبی در مراحل اولیه بازی یا به اصطلاح ارلی گیم (Early Game) در مقابل سه هیروی حریف شامل کری که هدفش تنها و تنها لست هیت (Last hit) بود، میتوانست XP مناسب و حتی پول بسیار خوبی نیز به جیب بزند. در زمان شکل گیری این ایده تنها تعداد کمی از کری ها توانستند از فشار لین خود جان سالم بدر ببرند اما با این حال نیز شرایط برایشان به کلی تغییر کرد به طوریکه برای کشتن تنها یک کریپ مجبور بودند از جان و دل مایه بگذارند و تمام تمرکز و امکانات خود را خرج کنند.
خیلی زود تیم ها با تغییرات و متای جدید وفق پیدا کردند. لین سه تایی یا تریلین (Trilane) جزوی از گذشته شده بود و حالا تیم ها تلاش میکردند تا لین مید خود را قوت ببخشند. در این حین بود که افلینرها نقش های مهمی پیدا کردند یعنی متوقف کردن کری تیم حریف از قوی شدن و تبدیل کردن خودشان به یک خطر جدی برای دشمن.
این تغییرات همچنین باعث شد تا هیروهای غیر قابل اعتماد و منقرض شده این پوزیشن نیز دوباره به انتخاب های مناسب و قابل تأمل برای پلیرهای افلین تبدیل شوند. به تدریج افلینرها از پچ 7.07 یعنی حدود دوسال و نیم پیش شیوه طمع و یا به اصطلاح گرید (Greed) سرمشق خود قرار دادند.

معرفی رول‌های دوتا2 Offlane

دومین lane راحت

کاهش xp ناشی از deny برای تیمی که deny میکنه از ۷۰٪ به ۲۵٪

همین یک خط از نکات و تغییرات پچ کاملا طریقه بازی کردن و تطابق گرفتن بازیکن ها با بازی رو عوض کرد.این تغییر به آسونی قابل قیاس با قبل نیست،اما احتمالا باعث پشت سر گذاشتن مجموعی از تلنت ها ، شراین (Shrine) ها(که جمع شد) اوت پست (Outpost) ها و ترکیب ایتم های natural item بشه( دیگه ترکیب نمیشن که قبلا چند تا چند تا میشد برداری).deny ها تا قبل از این پچ اهمیت تقریبا کمی داشتن،ولی الان به offlaner ها اجازه میدن که بیشترین تسلط و بالاترین lvl رو تا اواسط بازی داشته باشن.

وظیفه همونه: به carry دشمن با کمک ساپورتتون فشار وارد کنین، تا میتونین farm بگیرین، درحالی که یونیت ها رو برای دشمن deny میکنین. الان شما سه برابر بیشتر تاثیر گذاری دارین.

طبیعتا،سازگاری و تطابق های تیم های حرفه ای منتج به این شده که که core هایی انتخاب کنن که نیاز کمتری به farm دارن و بیشتر بتونن توی lane بمونن اما نتیجه نهایی این بود که عملا بازی دو تا carry داره :یکی از اونا در یکی از lane های دو طرف است، هر کدوم که تسلط بیشتری به lane دار و نهایتا یک پوزیشن ۱ برای تیمش.

این پچ ناگهان باعث شد که wraith king یک گزینه offlaner برای خیلی از تیما تبدیل بشه و همچنین هیرو هایی مثل ember spirite و faceless void بارها برای پوزیشن ۳ و farm کردن و زنده موندن و فرار کردن انتخاب و در نظر گرفته بشن.نه به عنوان یک گزینه اجباری.

جالب ترین قسمت این بود که این دوره تغییرات برای یک سال تمام وجود داشت.تا اینکه شرکت valve نهایتا شروع به بازگشت به پچ 7.20کرد. هر چند اعداد مثل قبل، مورد توجه این سبک از بازی نبودند، اما ذهنیتش باقی مونده بود.

معرفی رول‌های دوتا2 Offlane بخش اول به پایان رسید امیدوارم از این بخش لذت برده باشید.

امتیاز کاربران: هنوز امتیازی ثبت نشده!
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن